sötis

sötis

Hästar är så söta... Jag och H har varit iväg och ridit en vecka i Danmark. Det var så himla roligt, fast alla pratade danska och vi fattade ingenting och kände oss som det där asociala svenska paret som bara satt tysta och log vid middagarna. När någon sa något till oss log vi bara ännu mer krampaktigt. Det var faktiskt det enda med veckan som var lite tråkigt, för alla var hur trevliga som helst men när de drog iväg på sin danska så blev det bara totalstopp i huvudet på mig och jag förstod inte ett ord. När man pratade med dem en och en gick det lite bättre, för då ansträngde de sig att tala tydligt. Jag tror H tyckte det var ännu jobbigare än jag, för han är mycket socialare och trevligare än vad jag är och han ville verkligen vara med och prata. Tur att hästarna förstod iaf!

Nu förstår jag ännu mer hur jobbigt det måste vara att flytta till ett annat land och inte förstå ett ord. Det här var ju ändå Danmark som svensk/norsk kan man ju förstå och göra sig förstådd om man bara anstränger sig lite, men kommer man från ett land med helt annan språkuppbyggnad känner man sig nog väldigt frustrerad och isolerad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback